Zondag, voor de kleinkids nu apenfoto's

29 mei 2023 - Tanji, Gambia

Niet te geloven, in plaats van een rammelende bushtaxi, komt er een gewoon busje aan, met heuse banken en stoelen, ik wist niet wat ik zag, het was ook meteen wel tweemaal zo duur, kost nog steeds weinig. Ik wacht een half uurtje bij Bakari, de taxidriver, op Lamin, Jarra, kleine Ousman en Sonna. Bakari regelt een hoge stoel voor me en laat me achter bij de taxi's zitten, hij is vaak bezorgd dat ik niet veilig zit. Dat snap ik ook wel weer, want die taxi's komen en gaan aan één stuk door en als je ziet hoe ze proberen in te parkeren of hoe ze wegkomen, dat gaat er iets ruiger toe als dat wij gewend zijn. Zelf gaat Bakari op zijn auto zitten en kletst wat met mij en politiemannen die hij roept en samen hebben ze lol. Hij zegt tegen me ik maak altijd lol met ze. Doordat ik regelmatig even bij Bakari zit, valt het me op, dat die mannen hier net zoveel met Gambiaanse vrouwen zitten te sjansen als met mij, hahaha. Dat is fijn, want het is eigenlijk dus niet alleen omdat ik blank ben. Bij de 'garage' zonder gebouw dus, had ik dat ook al gemerkt, er kwam daar een jonge vrolijke vrouw (die alleen Engels sprak), met kleren die ze probeert te verkopen aan de mannen, ze kwam vaker en veel kopen wel iets. Er was één van die mannen die haar telkens zei dat hij wel wilde dat ze zijn tweede vrouw wordt, die vrouw kon er telkens hartelijk om lachen. Bij Bakari komt een vrouw die doet zo amicaal met hem en ze geeft mij ook een hand, dan vraag ik:  'is dit je vrouw?' 'Nee' zegt hij: 'ik hou van haar, maar zij niet van mij, ze vindt mij lelijk', de vrouw lacht.

Het is zondag dus iets lastiger met de bushtaxi's er rijden er minder, maar het lukt. We zijn met z'n vierenhalf en er is geen plaats genoeg om samen te zitten, lijkt mij prima, maar nee de apprentice zorgt ervoor dat 2 vrouwen ergens anders gaan zitten, zodat wij op één bank kunnen gaan zitten, soms ben ik zo verbaasd. Voor de ingang van het park komen ineens drie kankourans langs met een hele optocht van mensen. De messen mogen niet meer, maar daar trekken deze kankourans zich niets van aan (foto's). Lamin vertelt me dat de kankourans er zijn om de jongens te besnijden, als je het letterlijk neemt, klinkt dat wel erg eng met die grote messen, hihi. Onze bananen worden in stukjes gesneden door een medewerker, nou die apen weten hoe ze dat moeten afpakken, bij mij kwam er eentje van bovenaf een tak ineens op mijn schouder en zat te graaien, poeh. Wat krijgen mensen hier toch weinig educatie, Jarra is namelijk verbaasd dat de apen hun baby's zogen, Jarra heeft wel op school gezeten. Sowieso merk ik dat Jarra en Sonna de apen wel grappig vinden, maar verder weinig belangstelling hebben voor hun omgeving. Lamin vindt wel veel interessant en vraagt aldoor van alles en wil er dan meer over weten. Het lijkt dat vrouwen zo leven met hun vrouwenbezigheden, dat de rest er niet zo toe doet, of zoals Bijilo (de tante van Modou) mij zei: 'de meeste mensen zijn hier wat slapende'. Ook logisch natuurlijk het is meer overleven waar vrouwen elke dag mee bezig zijn. Hoe dan ook, ik geniet van alle bomen en apen die ik zie en vogels die ik hoor en deze keer helaas weer niet zie. We komen bij het strand uit en lopen er een eindje langs door het water, zo lekker koel. Sonna kan geen Engels praten en durft amper iets tegen me te zeggen, maar ze zoekt me wel telkens op, gaat in het water naast me lopen en lacht telkens als een golf ineens te hoog komt, onze broeken zijn kleddernat maar dat is verkoelend en zo weer droog. We gaan ergens zitten, maar daar moet je eten kopen en kan je niet alleen iets drinken, we maken een plan, want dit willen we niet.

We gaan terug naar Tanjeh, het is zondag dus (strand-familie-dag) gaan we naar Kebba's beachside en zij kopen kip en gaan daar een vuurtje maken met Kebba's stoof (foto) en ik koop komkommer, tomaat en mango, haha ja ik moet wat, zoveel is er niet wat er zonder koken gegeten kan worden. Later krijg ik wat van de uien erbij die aangemaakt zijn met peper en een soort mayonaise, dat dan erdoor geroerd, smaakt uitstekend en de mango's eten we apart op. Ik zit op het uiteinde van een bankje, kijkend op wat Jarra en Lamin doen en dan ineens voel ik Sonna's rug tegen de mijne aan en soms legt ze haar hoofd achterover tegen me aan. Ah, ik wilde eigenlijk opstaan maar laat het gebeuren tot ze er genoeg van heeft.  Ik loop nog een eindje langs het strand terwijl zij hun kip gaan bakken. Het is hier heel stil, er komt in de verte een kano aan en die komt hierheen en gaat aanmeren, er komt een andere man aangelopen die helpt de boot met een boomstam op het strand te krijgen (foto). Ik ben nu vlakbij de rots waar het strand de hoek omgaat naar Ousmans beach, ik kan het niet laten er weer een foto van te maken, het ziet er zo mooi uit. Kleine Ousman vermaakt zich goed, hij kijkt naar de voetballende jongens die op het strand zijn en roept steeds heel hard iets wat op 'pass' moet lijken. Trouwens hij praat verder nog niet, maar zegt wel 'Anna' precies zoals Tamba van Binta dat doet. Eigenlijk had ik niet door dat Tamba ook nog geen andere woorden zegt, alleen maar 'Anna', grappig twee kleintjes die als eerste woord 'Anna' zeggen, het zijn allebei lieverdjes. De wc hier is grappig een beetje aangepast aan westerse normen, niet alleen een gat maar een wc-pot erop (foto's). We blijven hier tot 18 uur en dan lopen we terug naar de taxiplek. Jarra en Sonna zijn het niet gewend te lopen en mopperen dat het een lange wandeling is. Lamin lacht erom en zegt dat het goed voor ze is, al grappend lukt het toch allemaal. Ik heb geluk want er gaat een bushtaxi mijn kant op.

Ik had een stel van dezelfde van die opvouwbare dunne tasjes meegenomen, heel handig om in je tas te hebben. Ik had er eentje aan Jarra gegeven, want zij vindt dat ook erg fijn voor als ze naar de markt gaat, anders krijg je allemaal verschillende plastic zakjes. Onderweg was haar tas in mijn schoudertas gedaan en bij het weggaan weer teruggegeven, wat bleek hun huissleutel zat in de tas, wat ik niet wist, haha. Dus konden zij hun huis niet in, Lamin is toen de sleutel komen halen en heeft meteen met iedereen hier in de compound een praatje gemaakt en zich verbaast over 'mijn' grote huis.

Mijn moeder zei: 'nog een paar dagen daar', ik schrok ervan, ik probeer er niet aan te denken en in het NU te blijven.

Nog even het nieuws van Aminata delen, ik ben zo blij voor je Aminata! Aminata doet mee aan een nieuwe Miss verkiezing, waarvoor ze gisteren naar Venlo moest, heel dapper en goed. Het was de voorronde, dus dan wordt er gekeken wie er finalist worden, er blijven er dan 20 meiden over èn ja heus Aminata is door, jippie. Het kan ook niet anders je zag er erg mooi uit, Vanaf deze plek succes en plezier met alle trainingen en leuke dagen, dat ga ik natuurlijk wel via videobellen alles over horen.

ook hou wel van haar, maar zij niet van mij, ze vindt mij lelijk.

1. Tine:
    29 mei 2023
    Prachtig verhaal Anna,wat een gezellige foto's ,iedereen geniet! Heerlijk om te lezen.Wat zullen ze je gaan missen straks (sorry to remind you 🤧o,o, denk er nog maar niet aan).Vandaag weer een nieuwe dag om mooie herinneringen te maken. Gefeliciteerd Aminata...met de 1e ronde! Veel liefs Tine x
  2. Anna:
    30 mei 2023
    Zeker Tine klopt, iedereen was aan het genieten! Ik ga er nog wat van maken, over dat missen gaan we het even niet hebben, nee. Liefsss
  3. Hans vd Hoeven:
    29 mei 2023
    Weer een leuk verhaal. Met die apen is het goed gegaan want voor het zelfde verhaal bijten ze je. Ben in India in een apentempel geweest daar moest je zeker met de mannetjes apen oppassen.
    Wat een plezier heb je met de kleine kinderen!
  4. Anna:
    30 mei 2023
    Dank je Hans, ja inderdaad dat kan gebeuren. Klinkt bijzonder een apentempel, moet je maar eens over vertellen, leuk! Ja blijft mooi toch, die kleintjes. Ik zag Jona ook al even lopen tijdens het videobellen, wat gaaf. Hoop dat het jou goed gaat met de pacemaker, we appen nog wel privé erover, liefs!!