Maandag en dinsdag laatste dagen

7 juni 2023 - Tanji, Gambia

In de ochtend brengt Lamin, Astrid, Sunkar en mij naar Amsterdam Enterprise, de grote kringloop. Even simpeler gezegd dan dat het is: Ousman heeft van Astrid een motor gekregen, zo kan hij makkelijker naar zijn werk. Hij werkt op veel verschillende plekken in de bouw. Ze wil een stevige jas en handschoenen vinden voor op de motor, wat trouwens niet gelukt is. Sunkar vermaakt zich goed op de speelgoedafdeling met een paar autootjes (foto) in de winkel. Ik ben er bij gaan zitten, ik heb niet zo slim gedaan bedenk ik me, want ik heb niet gegeten, alleen gedronken. Ik voel me bibberig en val zelfs in slaap terwijl ik bij Sunkar daar op een stoel zit. Astrid vermaakt zich goed in de kringloop, ik vind bij het speelgoed een geweldige auto voor kleine Ousman, het is van ijzer en heel stevig, een oldtimer zou ik het noemen (foto). De taxi van L valt een paar maal uit, ook een paar maal op een plek waarvan ik denk: 'nee, niet hier' bijvoorbeeld bij het linksaf slaan en dat er dan net een vrachtwagen op je afkomt, verder gaat het goed.

Als we terug de compound binnenkomen vraagt Binta of ik rijst wil, nou heeel graag (foto) en wat een gelukje dat ik meteen eten krijg, ondertussen ben ik zo moe dat ik besluit te gaan slapen (dat is heel speciaal voor mij). Ik slaap tot 16 uur, ik eet nog wat en ga naar de markt en strand en maak een praatje met Bakari, hij laat foto's van zijn vrouw en gezin zien. hij heeft 2 kinderen verloren, dat is toch iets wat hier regelmatig gebeurt, wat triest. Erna rond 18 uur loop ik naar de garage waar Lamin met de auto is, want er moet iets bijgesteld, het is niet handig dat de auto af en toe stopt en dat er dan aan de koppeling gerammeld moet worden. Het is erg warm en geen plek om te zitten, ik ga op de achterbank van de auto en Lamin komt erbij, wij kletsen, terwijl de werklui voorin de auto en onder de motorkap alles (hoop je) in orde maken, hahaha, alles kan hier en niemand kijkt er raar van op, dat we daar zitten. Hopelijk blijft de auto nu gewoon rijden.

Ik ga even mee naar de compound van Lamin en hij gaat ataja maken, er komen wat vrienden langs en zo zit ik ineens met 6 mannen die ataja komen drinken, hoe en wanneer ik naar huis gebracht kan worden, geen idee, ik zie het wel. Op zich zit ik hier gezellig en goed. Het blijkt 22 uur te worden, dat Lamin me terugbrengt. Nog even met Astrid kletsen en de dag is weer voorbij.

Dinsdag, vandaag ga ik vroeg in de ochtend een huis reinigen mede met behulp van tips van Margriet. Zo wat ik daar in één van de ruimtes voelde heb ik niet eerder ooit gevoeld. Ik ben echt meerdere malen teruggegaan naar de ruimte waar het goed voelde naar m'n eigen energie, Ik ben een poos in die ruimte gaan zitten en heb daar (ga ik hier niet over uitweiden) uiteindelijk de energie kunnen wegkrijgen naar de aarde waar het opgenomen kan worden. Later heb ik alles opgevuld met Goud licht en liefde. Je mag het geloven of niet, maar ik had het gevoel (ook gedaan), dat ik door het hele huis kon dansen, het voelde zo goed, totaal anders als bij binnenkomst.

Erna maakt een buurvrouw op de compound van Lamin rijst en kunnen we mee-eten en wordt er weer veel ataja gemaakt. Soms word ik een beetje dol van dat langzame gedoe, komt goed uit, nu ik morgen naar huis ga, want wie weet kan ik daar dan van genieten, dat we gewoon een tijd kunnen afspreken, hahaha. Eindelijk lukt het me een mooie hagedis op de foto te krijgen, de kolonistenagaam.   We gaan naar Gabi en Lamin zij zitten nu in een vakantieparkje bij de rivier vlakbij eigenlijk. Wat een leuke plek hier, er schijnen wel veel slangen te zitten, ik zie een knalgeel elfenbankje (foto). Ook hier wordt weer eten gemaakt en krijgen we een bord vol, oeps, nou ja er zijn wel weer een paar mensen die verder willen eten. Lamin en Gabi willen graag naar het strand, naar een plek waar je lekker kunt zwemmen. De zee is superrustig en het water heerlijk, maar ik heb geen zwemkleding mee, dus in m'n shirt en onderbroek dan maar. Er ligt prachtig paarse zeewier (foto). We drinken er wat en ik zie mensen op het strand verderop oefeningen doen. Ik stel voor dat wij dat ook gaan doen, ik ben verbaasd ik kan de jumping jacks het langst volhouden en ook de squats op het liedje 'Bring Sally up' de squat-challenge ben ik de enige die het hele lied kan volhouden, de anderen moesten steeds stoppen. Ik kan het bijna niet geloven, hihi. De zon gaat bijna onder, het is alweer half 8. Ik word weer netjes voor de deur afgezet en ik ga m'n koffer inpakken en er zijn nog aardappels over van gisteren die bak ik nog op, zo zit ik rond middernacht nog gebakken aardappeltjes te eten. In het vliegtuig kan ik lekker slapen, daar heb ik nu geen tijd voor.

Het is voorbij die 5 weken Gambia, wat heb ik genoten en wat voel ik me hier nog steeds thuis, ik ben benieuwd hoe het is om thuis te zijn. Wat ik hier vooral geleerd heb, is te vertrouwen op het leven. Ik spreek jullie ergens weer. Leuk dat jullie er een beetje bij waren, bedankt voor alle reacties. Liefs Anna

1. Tine:
    7 juni 2023
    Een goede reis gewenst naar Nederland,laat je koffer daar Anna,dan heb je een excuus/reden om hem weer op te mogen halen!!!😂Zo doe ik dat ook geregeld.Het is maar een gevoel,maar het voelt goed. Ik ben wel blij dat m'n personal coach straks weer terug is voor een tijdje. Groetjes en veel sterkte met je vertrek daar.x Tine
  2. Anna:
    8 juni 2023
    Hahaha heerlijk mens, your mine personal coach too ❣️
  3. Anja:
    Goede reis anna
  4. Anna:
    Ging heel goed, tot snel Anja ❣️
  5. Gerdie:
    7 juni 2023
    Vannacht had ik een reactie geplaatst maar die zie ik nu niet. Iers verkeerd gedaan zeker.
    Heerlijk voor je dat je al deze vijf weken zo genoten hebt.
    Dat heb je toch maar mooi gedaan.
    Ik wens je een goede vlucht en we zien elkaar gauw.
    Kikker zal ook blij zijn dat je weer in Heerhugowaard bent morgen.
    Ze mauwt nu en dan zomaar wat in de rondte. Ze mist je.
    Slaap lekker op de terugweg.
    Liefs
    Gerdie💌🌷
  6. Anna:
    Ben benieuwd of Kikker blijkt geeft van herkenning 😻
  7. Katelijne:
    7 juni 2023
    Goede reis terug Anna! En dankjewel voor het delen van al je reiservaringen zodat ik en vele anderen ook konden meegenieten! Een hele andere wereld ging voor me open, dankjewel!
  8. Anna:
    8 juni 2023
    Dank je wel lieve Katelijne, de Flow heeft me zo geholpen met de intenties om o.a. bewust in het licht te blijven 🙏🏼
  9. Margré:
    7 juni 2023
    Lieve Anna, dank voor alle mooie reisverhalen. En welkom weer thuis in Nederland.
    Binnenkort spreek ik graag met je af. Liefs van Margré
  10. Anna:
    8 juni 2023
    Dank je Margré, gaan we doen binnenkort, liefsss
  11. Marcellino:
    7 juni 2023
    Dankjewel voor de mooie, lieve en ook de trieste of gevaarlijke momenten in je verhalen...een hele fijne terugreis lieve Anna

Zullen we Zaterdag 10 of Zondag 11 meteen door naar Sunshine Reggae Ruigoord...haha ik denk dat je wel wat tijd nodig hebt om hier weer te wennen hè ;-)) In Hier is het nu lekker warm komende dagen dus die overgang is wel oké...
  12. Anna:
    8 juni 2023
    Dank je Marcellino en over Ruigoord spreek ik je nog ❣️ wel zo ongeveer de enige plek hier om me weer snel thuis te kunnen voelen, liefsss
  13. Bertie:
    7 juni 2023
    Vond het leuk om op deze wijze een klein beetje met je mee te reizen in Afrika.
    Wens je een goeie terugreis en een fijne thuiskomst.
  14. Anna:
    8 juni 2023
    Dank je Bertie, was een goede reis, helder en mooi met zonsondergang, nu koffer-uitpak-dag, spreek je snel, liefs ook voor John