Vrijdag dubbel 'feest'

3 juni 2023 - Tanji, Gambia

Alleen Astrid weet dat ik jarig ben, de rest wist het, maar is het alweer vergeten. Normaal worden verjaardagen hier niet echt gevierd, veel mensen weten hun geboortedag niet. Als ze een ID-kaart moeten hebben, verzinnen ze een datum. M'n data-abonnement is vandaag verlopen, nu heb ik voor een week data, maar dat is een stuk minder, dus kan ik niet meer videobellen, ik zal alleen voor Aminata even kijken of het morgen lukken wil. Wie hebben er tips om een woning te reinigen wat betreft de energie die er hangt. De vrouw die er woonde had een ongeluk in de slaapkamer gehad, voordat ze overleed (niet in huis). Er zijn mensen die dat voelen en daar telkens nare dromen krijgen.  Je kan hier wel naar een marabout gaan, maar die vragen heel veel geld. Ik reinig het zelf met salie, maar ik weet nog niet of ik dat hier vinden kan, die man was vandaag niet op de markt. Zijn er andere kruiden of manieren die ik zelf kan toepassen?

Ik ga naar de markt en er is veel politie, ze zijn veel van wat stuk is aan het platmaken en gooien het op een wagen. De meeste politie staat om zich heen te kijken, het lijkt erop dat ze kijken of iedereen rustig blijft. Eerst liep ik wat dromerig die kant op en ineens zie ik ze zo voor me staan, ik ben met een schijnbeweging omgedraaid, hihi. Eigenlijk wilde ik nog foto's maken, maar dat leek me niet slim. Ik mis het prachtige stalletje van het fruit en het eten, dat was zo mooi op de hoek. Vrijdag is prayday, ik blijf het een mooi gezicht vinden, dat de mannen dan ook in lange mooi gekleurde jurken lopen. Als ik klaar ben, loop ik naar Jarra en Lamin, internet doet het niet, even vragen of er al nieuws is van de auto. Fama, een nichtje van Jarra (jaar of 16), is er, ze zit op school en ik heb haar vaker gezien, een leuke meid, ze spreekt wat Madinka voor me in, vanuit het leerboekje dat ik gekocht heb, zodat ik het later kan terug luisteren.. Fama kookt samen met Sonna het eten, Jarra ligt languit, ze voelt zich niet zo lekker Ik eet mee en loop dan terug naar de compound van Astrid. Lamin gaat na de lunch naar de garage om te kijken of de auto klaar is,

Kaddy, Sunkar en Tamba en buurkinderen zitten bij het winkeltje van Binta, ik ga erbij zitten en met Tamba liedjes van 'hop paardje hop' zingen, hij vindt het prachtig. dan komen er ineens meer kinderen. Binta gaat even weg, dus ik blijf in ieder geval even op Tamba passen. Twee meisjes die ik vaker zie, proberen zo dicht mogelijk bij me te staan en wrijven over mijn arm, hihi, ik geef niet af. Toevallig komt Astrid eraan en ziet mij daar zitten, ze zegt: 'ik dacht al, het lijkt wel een kleuterklasje hier', dat begrijp ik. Uiteindelijk gaan de meeste kids weer naar buiten een soort spel doen met heen en weer gooien van in dit geval een slipper en dan mag er iemand naar de overkant lopen. Ze hebben lol, ik zit nog met Tamba en Sidi in het winkeltje, heel knus zo.

Om 18 uur belt Lamin of ik nog zin heb om te helpen de auto schoon te maken, yeah dat betekent dat de auto klaar is. Hij haalt me op en op zijn compound wassen we met veel plezier en een soort watergevecht, de auto. Kleine Ousman heeft weer een 'Anna-bui' vooral als ik een beetje uit de buurt ben, roept hij telkens mijn naam. De auto is schoon, de kleren van Lamin, Jarra, Sonna en mij nat. De hele familie wil natuurlijk met de auto mee mij terugbrengen, hihi. Kaddy de grappenmaker van de compound, staat buiten, het is bijna donker en ik zie niet of zij het is. Ik vraag: 'is that you Kaddy?' Dan zegt ze gewoon dat ze Mariama heet en loopt met me door de deur naar binnen, waar een lamp aangaat en dubbel ligt ze van het lachen, als ik roep: 'hey je bent wel Kaddy'. Bijna elke ochtend krijgt ze me nog steeds aan het schrikken, ze sluipt stilletjes naar binnen en maakt dan een raar geluid en als ik dan kijk wat is dat en ik haar zie, gil ik telkens, nou ja voor haar het leukste begin van de dag, hahaha. En eigenlijk voor mij ook.

Ik had aardappels gebakken vanmiddag en een ratjetoe erbij gemaakt, het smaakt verrukkelijk. Astrid en ik gaan rummikub spelen met hulp van Sunkar, die telkens stenen aan Astrid geeft en Kaddy, die mij helpt en op een gegeven moment hoef ik amper meer iets te doen, Kaddy begrijpt het wonderbaarlijk goed. Een leuk vooruitzicht is dat ze het, als ik weg ben, met Astrid kan spelen.

Het was een vredige verjaardag en dubbel feest, omdat de auto van Lamin weer rijden kan en hij geld kan verdienen.

Vandaag heb ik geen foto's gemaakt, dus heb ik een stel foto's van hier van voorheen geplaatst, daar kan ik ook zo van genieten.

Zaterdag gaan we met de auto weg naar Brikama, zin in.