Vrijdag spelen

27 mei 2023 - Tanji, Gambia

In de ochtend rond 7 uur, is Kaddy klaar voor school, ze komt binnen met Sunkar, ze vraagt of Sunkar bij mij kan blijven, omdat Binta met Tamba naar de markt gaat en Ousman al naar zijn werk is. Prima, Sunkar zegt bijna niets tegen mij, hij lacht wel veel, maar echt praten doet hij met Astrid. Ineens herinner ik me dat hij, net als Arwen, dol op Paw Patrol is, dus ik zoek het op en hij gaat lekker zitten kijken op mijn laptop, hij is heel blij (foto), je kan wel zien dat het vroeg in de ochtend is, hihi, slaperige hoofd van mij erbij.

Ik help Astrid met de horren schoon te maken, wat blijft daar veel zand inzitten, dat zand hier blijft me aldoor weer verbazen hoeveel je er mee te maken hebt. Ik ga zelf nog wat kleren wassen en herstellen en dan ga ik voor het huis mijn lunch eten. Binta zit bij hun huisje eten te maken en ondertussen op het winkeltje te letten waar af en toe iemand 'ebbe' komt kopen, die heeft ze meteen nadat ze naar de markt was geweest, gemaakt. Er staat een emmer met de oranje soep/saus buiten voor het winkeltje op een tafeltje. Ze verkoopt de Ebbe in een plastic zakje voor 5 of 10 dalasi en dan maakt degene een gaatje in het zakje en zuigt het zo op. Ik vind het zelf een naar gezicht die plastic zakjes waar ze dan zo aan zuigen/sabbelen. Dat zie je ook met zelfgemaakte ijsjes in die plastic zakjes.

Kaddy is uit school gekomen en de jongens hebben lol met elkaar, ze komen bij mij in de buurt spelen, (foto's je ziet Binta bij haar huisje als je goed kijkt). Kaddy heeft schelpen in de compound gezocht en gooit ze steeds omhoog en dan doet ze er iets speciaals mee met haar handen, ik begrijp er niets van, helaas als ze het mij uitlegt wat ze doet, begrijp ik het nog steeds niet. Het is in ieder geval een leuk gezicht, ze zijn zo lief bezig en ze klappen telkens en moeten hard lachen. Sunkar probeert Kaddy na te doen en Kaddy geeft Tamba een bekertje waarin hij schelpen kan doen, heel slim bedacht zo, want anders zit hij Kaddy dwars. Kaddy kan niet zo vaak spelen, ze wordt dikwijls geroepen om iets te doen of ze moet op Tamba passen als Binta het druk heeft.

Na praytime (het is vrijdag) loop ik de korte weg via het ziekenhuis (foto) naar Jarra en Lamin zij hebben me uitgenodigd om te komen eten, aangezien ik rustig aan wil doen vandaag, perfect zo. Ik ben er echt bijna als ik bel dat ik het niet meer weet, dus er is vooruitgang bij mij, hihi. Ik lach me naar als ik in de compound zit, namelijk Lamin komt van de ene kant en Jarra van de andere kant met een bord eten aangelopen. Ze moeten zelf ook lachen, Lamin kwam met eten aan, die andere Lamin en Gabi hebben gemaakt en Jarra heeft ook gekookt, gelukkig eten Lamin en kleine Ousman er ook iets van, het smaakt mij allebei erg lekker en erna zijn de kippen er heel blij mee. Ze gaan kaarten met andere Lamin erbij en het heet crazy-8 het lijkt een beetje op pesten. Ik doe mee en we hebben uren lol met elkaar af en toe komt er iemand bij zitten kijken. Ondertussen loopt kleine Ousman ook rond en komt af en toe even buurten of wil de borst van Jarra. De tijd vliegt zoals altijd, voor ik het weet is het alweer donker. De kaarten worden opgeruimd op een stam in de boom en Lamin zegt: 'pas kwam hier een slang uit', iemand riep naar hem: 'kijk uit een slang' en hij was erg geschrokken. Uhum ineens zit ik hier niet meer zo erg rustig. We gaan gelukkig even naar binnen.  We spreken af om zondag met z'n vijven naar monkiepark te gaan, Jarra is er nog nooit geweest, ik vind het ook zo leuk om even weer bij de aapjes te kijken. Lamin loopt me weer naar huis. Als ik mijn avondjurk, een koele doorwaaijurk, heb aangedaan, want geloof me in de avond zijn m'n kleren allemaal nat en plakkerig geworden, ga ik nog even kletsen met Astrid. Dit was een verrassende middag voor mij en zo ontspannen.

Ik plaats een foto van Fatim (tante van Sekou die overleden is) op verzoek van Tine en Iris en Margriet kunnen haar waarschijnlijk ook nog herinneren, knappe, slimme vrouw en ik kon het niet laten de foto van Aminata en mij erbij te doen, dat was op hetzelfde feest. Ook nog een foto van 13 jaar geleden in de keuken van Astrid dat we aan het sjoelen zijn.

1. Tine:
    27 mei 2023
    Heerlijk zo'n ontspannen dagje,wat een mooi begin elke dag met je verhalen en foto's en wat leuk om steeds terug te kijken naar zoveel jaar geleden.Heb een fijne dag weer vandaag!grtjs Tine x
  2. Anna:
    27 mei 2023
    Dank je Tine, jij ook een fijne dag, liefs
  3. Judith:
    28 mei 2023
    Het blijft heerlijk om je te volgen.
  4. Anna:
    29 mei 2023
    Leuk te horen Judith en ook fijn dat je dochter met haar lieven genieten in m'n huis ❣️
  5. Judith:
    30 mei 2023
    Misverstand: ik ben de andere Judith, die uit Haarlem.
  6. Anna:
    31 mei 2023
    Oh hahaha, hallo lieve Judith, dat krijg je met die dubbele namen. Ik zal eens kijken waaraan ik het verschil kan zien, als je een berichtje stuurt. Liefs voor jou en Kees