Vrijdag in de buurt

20 mei 2023 - Tanji, Gambia

Bij de foto's staan niet altijd de goede locaties om dat te verbeteren, moet internet het goed doen en nu lukt dat niet.

Vanmorgen bij het ontbijt zag ik de maskerwever vlakbij me zitten, hij probeerde een sliert van de boom te trekken. Als je goed kijkt in de boom (foto) met gele bloemen zie je dat hij net wegvliegt. Astrid en ik gaan naar de markt, daar is ook een bank, kunnen we geld wisselen, bij een bank heb je een bepaalde voorstelling, meestal kan je zien dat hier geld in omgaat en ziet het er voornaam uit, ook hier. Bij deze niet, dit is een sobere bank, het is een kleine donkere ruimte, ongeverfd en kaal, er staan een paar oude stoelen voor als je wachten moet. In die ruimte is een hokje met glas, waarachter (deze keer) een man zit. Het geld wordt nog met de hand geteld en dat kan veel zijn want bijvoorbeeld voor 100 euro krijg je 6700 dalasi. Vandaar dat sommige mensen hier met tassen met geld rondlopen 😉. Heen zijn we met de bushtaxi gegaan en terug lopen we weer een andere weg. Ik maak overal weer wat foto’s van het straatbeeld. In Tanjeh kan het zo verschillend zijn, je loopt een straat in en ineens is het wijds en staan er zulke kleine huisjes, dat je even moet bekomen, zo van: 'oh ja zo leven mensen hier ook'. Je ziet op een foto een klein bouwseltje met golfplaten, dat is een buitentoilet, met een gat in de grond. Vaak zie je zulke plekken afgeschermd met doeken en stokken. Ook zijn hier nog hele grote stukken waar alleen bomen staan. Vandaag zie ik tweemaal ezelveulens die zonder touw bij hun moeder staan, dat kan, omdat ze bij hun moeder in de buurt willen blijven.

Eind van de middag ga ik nog even op pad, onderweg bedenk  ik om Lamin te vragen of hij tijd heeft een stukje in de buurt van zijn compound te lopen, hij zou me daar de buurt laten zien, die volgens hem heel bijzonder is. Ja het kan, dus op stap daar naar toe, maar hihi, ik verdwaal weer eens, voor mij lijkt alles op elkaar. Ik vraag bij zo’n klein lokaal winkeltje of ze Jarra en Lamin kennen, nee. Ik bel Lamin en hij praat met de man van de winkel die mij dan de weg kan wijzen. Lamin moet natuurlijk erg lachen, zij zijn zo gewend alle plekken in hun hoofd op te slaan. Ik wil straatnamen en een kaart 😊 maar die zijn er nu eenmaal niet. Nou waar Lamin me nu mee naar toe neemt, verrast me heel erg. Hij zegt we gaan naar de rivier, uh… Hier staan veel grote dure huizen, veel lokale tuinen, met cassave, bananen, komkommers en andere groenten waarvan ik de naam niet weet. Er leven hier ook wilde apen, we zien ze niet, maar ik zie wel hele grote nesten in de bomen van wel een meter lang, dat zouden apennesten kunnen zijn (foto). En dan als toetje, na een stukje naar beneden te zijn gegaan, hebben we een prachtig uitzicht over het water. Volgende keer (het is nu alweer bijna donker) laat hij me het via de andere kant zien, dat schijnt ook heel mooi te zijn.:

Remi, de hond is blij en komt ineens met de bezem aan, die speelt echt met alles, een grappige hond en echt m’n vriendje.

Over vriendjes gesproken Bakari (taxidriver) zei pas tegen Sidiki: ‘Anna has many friends here’, Sidiki lacht en zegt: ‘I know’ en dat is waar, ik voel me er blij mee. Bakari staat, als hij geen klant heeft, bij de taxistandplaats te babbelen en koffie te drinken en hij ziet me altijd, roept me dan luid en komt even kletsen. Lamin vertelde me een keer, dat taxidrivers veel van de mensen weten, omdat ze veel zien en zelfs geheimen, omdat hij ze soms op plekken moet brengen, die niemand mag weten, hihi. Lamin is een manusje van alles, taxidriver (helaas is z’n auto kapot) kleermaker, ze hebben een klein lokaal winkeltje, waar Jarra de meeste tijd mee bezig is. Goed, om zoveel te doen en te proberen ergens geld mee te verdienen.

Nog een leuk weetje, wat je dikwijls ziet en me donderdag weer opviel bij Modou  (wat best apart is voor onze maatstaven), Modou heeft een eigen klein huisje, dat had ik beschreven. Toen ik daar buiten op de betonnen zitplek lekker op de zitzak zat, was er een deur naast me, waar telkens een ander meisje uitkwam, bleken dochters en opeens ook zijn vrouw, ze wonen dus naast elkaar, wel handig en gezellig lijkt me eigenlijk, dichtbij elkaar en toch je eigen ruimte, hihi.

1. Margriet:
    20 mei 2023
    Leuk mam. Viel mij ook al zo op in je verhalen, al je vrienden die je steeds weer tegenkomt 😃
    En lijkt me best fijn voor een Afrikaanse man en vrouw, om eigen ruimte te hebben en toch vlakbij 😉 bijzonder!
  2. Anna:
    21 mei 2023
    Zeker, ik ben een geluksvogel en die afrikaanse echtparen die naast elkaar kunnen wonen ook 😍
  3. Tine:
    20 mei 2023
    Nou zeker Margriet...!Ben het helemaal eens🤣
  4. Anna:
    You 😄 we bellen ❣️
  5. Hans vd Hoeven:
    20 mei 2023
    Je voelt je daar echt "thuis"...... Lieve Anna!
    Ooit in een vorig leven daar gewoond? Ha! Lieve groet van Marie
  6. Anna:
    21 mei 2023
    Wie weet Marie, in ieder geval al wel in dit leven 😉
    Mijn vaders familie komt uit Indonesië, misschien heeft het daar mee te maken? Ik weet niet hoe dat werkt met vorige generaties, hoe dat op je inwerkt, wat je meekrijgt. Als iemand dat weet, hoor ik het graag.
    Ik denk als ik daar die vrouwen zie die op mijn oma lijken dat ik me ook vast thuis zou voelen. Liefs🤍